Da jeg snakka om digitalt hagearbeid nevnte jeg hvordan Maggie Appleton definerer progresjonen av et notat gjennom kategoriene budding, seedling, og evergreen.

Det er fordi hu deler tankene sine mens de fremdeles er uferdige. Ikke perfekte. Ikke gjennomfÞrte. Og derfor setter hu en merkelapp pÄ hvor langt i prosessen hvert notat har kommet. SpÞr du meg, sÄ er det noe fundamentalt ubehagelig ved den prosessen. Noe avslÞrende pÄ en mÄte? Samtidig syns jeg det er utrolig spennende.

Ut pÄ dypet

Derfor tenkte jeg Ä prÞve noe alternativt her nÄ. Og jeg er Êrlig talt usikker pÄ hvordan dette oppleves, spesielt for dere som er med i nyhetsbrevgjengen.

For hele tanken ved Ă„ utfordre meg sjĂžl til en slags skrivekalender var nettopp Ă„ komme inn i skriveflyten. Å kjenne hvordan det er Ă„ skrive jevnlig. Samtidig som jeg fyller bloggen med noe innhold, sĂ„ jeg lĂŠrer mer om hva jeg vil skrive om, og hvordan jeg liker Ă„ gjĂžre det.

Å dele noe offentlig holder meg ogsĂ„ beregnelig i form av at det er noen som “venter” i andre enden. Eller sĂ„ kunne jeg nok fint skrivi alt lokalt, og ikke delt det videre. For det er plenty med notater (i obsidian) som burde reinskrives, og bearbeides pĂ„ et eller annet vis.

Samtidig er det ikke alle dager jeg har en fullkommen tanke Ä dele. Og det er lettere for meg Ä skrive litt pÄ flere notater, enn det er Ä fullfÞre ett enkelt. SÄ da gir vi det et forsÞk.

Forpliktelse

De neste dagene prĂžver jeg Ă„ dele noe som ikke er ferdig. SĂ„ ubehagelig som det hĂžres ut. Noen dager vil det nok virke forholdsvis sammenhengende. Andre dager vil det sannsynligvis vĂŠre vanskelig Ă„ skjĂžnne tanken bak det jeg deler. Samtidig vil det gi deg en mulighet til Ă„ se hvordan artiklene utvikler seg over tid.

For at det skal komme tydelig fram kommer jeg til Ă„ avslutte hvert innlegg med en spalte jeg kaller Kladdebokaℱ. Der ramser jeg opp hvilke artikler jeg har bearbeida siden sist, noen som er publisert, og andre som er utkast.


Kladdeboka

I dag skreiv jeg videre pÄ disse artikkel-ideene:

  1. De ulike stegene av et notat
  2. Nevroplastisitet, og hvordan Ăžvelse gjĂžr mester
  3. Hvordan former verktĂžyet tankene?
  4. Hvorfor jeg blir sÄ gira av Obsidian