Når én ting skjer er det mer sannsynlig at noe annet skjer. Det er noe jeg må minne meg sjøl på støtt og stadig.

Om dørstokkmila er ekstra lang en dag så handler det ikke lenger om å løpe en mil, eller bli ferdig med alt på oppgavelista di, da handler kun om å skape momentum.

For det er lettere å løpe 5 km når du allerede har gått 500 meter. Og det er lettere å tilrettelegge for en ny tilfeldighet når du holder på å lande den forrige.

Dette gjelder så mange ulike områder, men la meg gi deg noen eksempler.

Eksempler

Samarbeidet mellom design og utvikling

Tidligere har jeg snakka om hva jeg har lært av utviklere om designprosessen. En av lærdommene der er verdien av å starte med noe smått, og bygge videre derfra. I en designsammenheng har jeg kjent på hvor nyttig det kan være å jobbe litt rotete i Figma til å starte med, bare for å få visualisert en tanke, også heller rydde opp seinere. Nettopp for å skape momentum.

Utforske en tanke med kunstig intelligens

Personlig har jeg brukt kunstig intelligens som sparringspartner for å skape en form for momentum når jeg skal tenke meg fram til noe.

For når jeg har momentum så kan det ene lede til noe annet, og da er det lettere å komme seg en vei. Det motsatte er nøyaktig det jeg vil unngå. Nettopp det å stå stille. Den følelsen av å ha satt seg fast i et tankemønster. Som hvis du har kjørt deg fast i gjørma uten nubbsjangs til å flytte på deg, og du aner ikke hva du kan gjøre for å komme deg videre.

Der har kunstig intelligens vist seg å være skikkelig nyttig. Som en metaforisk traktor som drar meg ut av gjørma.

Ekspert-testing som alternativ til brukertesting

Jeg digger brukertesting, men det kan ta mye tid å finne de rette folka. Og selve formatet for en brukertest kan også være tidkrevende å sette sammen. I blant kan det derfor være mer fornuftig med ekspert-testing. Som en måte å skape momentum, ved å stoppe og tenke, og heller gjøre. Å lære av designet i bruk, i stedet for at du skal tenke deg ut av en problemstilling.

Når alt kommer til alt vil såklart sluttbrukeren være eksperten på selve oppgaven de skal oppnå med verktøyet ditt. Samtidig vil en designer kunne “arrestere deg” dersom du har gjort noe som strider mot etablerte designprinsipper. En utvikler vil stille deg spørsmål som:

Om du kan fjerne den infoboksen der, skal den da være borte for alltid? Eller skal den komme tilbake igjen?

Derfor kan det være nyttig å innføre ekspert-tester som en del av prosessen din, for å skape momentum, og vurdere brukeropplevelsen fortløpende.