I boka âDonât make me thinkâ snakker Steve Krug om noe han kaller âexpert usability reviewâ, og det er et konsept som er verdt Ă„ utforske litt nĂŠrmere.
Hva handler boka om
Om du ikke kjenner til boka fra fĂžr sĂ„ er det en lettlest, liten klassiker av en bok (innenfor designmiljĂžet), som handler om Ă„ designe ting som mennesker interagerer med â uavhengig om det er en app, en mikrobĂžlgeovn, eller en minibank.
Forfatteren selv skriver at âSelv om teknologien endrer seg fort sĂ„ handler fremdeles brukervennlighet om folk, og hvordan de forstĂ„r og bruker ting. Ikke om selve teknologien. For selv om teknologi endrer seg fort, sĂ„ endrer folk seg veldig sakte.â
Med sine 216 sider er boka forholdsvis kort, i tillegg til at den inkluderer en del bilder, men personlig har jeg bare lest litt av den. Samtidig sÄ har jeg lÊrt mye av det lille jeg har lest, og det vil jeg dele med deg.
Gjennomgang med eksperter
Han begynner boka med Ă„ forklare hva han jobber med, som en âusability consultantâ. Og nĂ„ skal det sies at tilnĂŠrminga kanskje har endra seg litt siden han skreiv det for godt over 20 Ă„r siden, men det er fremdeles relevant Ă„ forstĂ„ seg pĂ„.
For han nevner at folk (âkunderâ) sender han noe som de jobber pĂ„, og det kan vĂŠre alt fra en nettside de holder pĂ„ Ă„ lage, en link til noe de skal redesigne, eller en prototype til en app.
I try using what they send me, doing the things that their users would need or want to do with it. I note the places where people are likely to get stuck and the things that I think will confuse them (an âexpert usability reviewâ).
MÄten han legger det fram pÄ sÄ er det noe han gjÞr pÄ egenhÄnd. Det kan vÊre relevant om du kommer inn pÄ et nytt prosjekt, men samtidig er det sannsynligvis ingen som har spÞrt deg om en pirkete gjennomgang av alt som er gjort fram til det punktet. Som oftest er heller behovet at du bare skal produsere og videreutvikle pÄ det som finnes, fra dag én.
Tilpasning til dagens prosesser
SÄnn som designprosesser er nÄ til dags, opplever jeg at det er mer aktuelt Ä tilrettelegge for at noen andre kan gjennomfÞre en vurdering av noe du sjÞl har lagd. At du bruker designmiljÞet rundt deg for Ä vurdere hvor sluttbrukeren kan sette seg fast, eller fÄ problemer. Hva enn som kan skape frustrasjon, rett og slett.
Jeg veit ikke med deg, men personlig vil jeg i grunn teste sÄ mye som mulig. Det er derfor jeg har skrevet om en laaang artikkel om verdien av fortlÞpende brukertesting. Ikke bare fordi det er gÞy (for det er det virkelig), men ogsÄ fordi jeg blir bedre kjent med hvem jeg gjÞr denne jobben for. Hva de egentlig vil oppnÄ, og jeg forsterker forstÄelsen min av hvem sluttbrukerne egentlig er. Og hva de syns er vanskelig, og hva de syns er overraskende lett.
MĂ„ten vi skaffer den kunnskapen pĂ„ er ofte gjennom intervjuer eller brukertester. Det er noe vi gjĂžr for Ă„ se om tjenesten vĂ„r henger pĂ„ greip. Det kan riktignok vĂŠre mer omfattende Ă„ stelle istand. Og spesielt nĂ„r du er innleid som konsulent opplever jeg at du mĂ„ vĂŠre strategisk med hva du vil teste, og hvor ofte du vil foreslĂ„ Ă„ gjĂžre det. Geriljatesting, eller interntesting pĂ„ âliksombrukereâ kan vĂŠre alternativer, og har absolutt sin plass fra tid til annen, men blir fort mer overfladisk.
Ved Ä heller bruke ekspertene rundt deg kan du derimot luke vekk smÄfeil pÄ et tidlig stadiet, uten Ä bruke masse tid pÄ rekruttering og planlegging.
Hva man burde se etter
Poenget med en âexpert usability reviewâ er Ă„ sette fingeren pĂ„ sĂ„kalte âusability issuesâ. AltsĂ„ utfordringer eller feil med designet du jobber med. Som designere, og utviklere ogsĂ„, er vi unikt godt egna til Ă„ si om noe fĂžlger vanlige bruksmĂžnstre eller ikke.
For det er ikke alle som tenker over om lagreknappen skal vÊre til hÞyre, mens avbryt-knappen skal vÊre til venstre. Men vi tenker over det. Det er iallefall vi som har muligheten til Ä spille sluttbrukeren god, ved Ä benytte bruksmÞnstre de allerede er vant til. à lene vÄrs pÄ etablerte konvensjoner, som det heter sÄ fint.
De fortlĂžpende vurderingene der er nok noe de fleste designere gjĂžr uten Ă„ tenke pĂ„ det. Om du oppdager at du har for mange knapper i designet ditt som har fĂ„tt en âprimaryâ funksjon, altsĂ„ at den skal skrike til sluttbrukeren for Ă„ si âHER SKAL DU TRYKKE FOR Ă KOMME DEG VIDEREâ, sĂ„ ville du kanskje ikke kalt det en âusability issueâ. Men du ville nok anerkjent det som en utfordring i brukeropplevelsen.
SĂ„nn sett syns jeg det er nyttig Ă„ anerkjenne at den handlingen har et begrep. At det er en greie liksom. Nettopp for at du skal leite etter det oftere. Da kan du spĂžrre deg sjĂžl og andre â hvilke usability issues har vi her? Eller aller helst kan vi finne et norsk alternativ, men de forslagene her ruller ikke akkurat av tunga forĂ„sirresĂ„nn â brukbarhetsproblemer, brukeropplevelsesmangler, brukervennlighetssvakheter. Da blir det fort âUX-svakheterâ, eller om man ser noen âfeil med brukbarhetenâ.
Bedragersyndrom og selvtillit
Det Ă„ anse seg sjĂžl som en ekspert, som skal bidra i en âexpert usability reviewâ, kan nok vĂŠre vanskelig for mange. For det er garantert ikke bare jeg som har kjent pĂ„ bedragersyndromet fĂžr. Samtidig er det viktig Ă„ tenke over hvem vi sammenligner vĂ„rs med i det tilfellet. For hvis du har interesse av, eller erfaring med Ă„ designe grensesnitt, og du slenger rundt deg med begreper som empty state, sekundĂŠrknapp, og alle stĂžrrelsene du bruker er delelig pĂ„ 8.. Ja, da vil jeg si du er en ekspert, sammenligna med mange andre.
On the flip side, sÄ er det en nydelig mulighet til Ä gi andre fÞlelsen av Ä vÊre en ekspert, bare ved Ä spÞrre om hjelp til Ä vurdere arbeidet ditt. For det er jo et skikkelig kompliment nÄr noen er genuint interessert i din mening, for Ä forbedre designet de jobber med. Det Ä Þke andres selvtillit kan altsÄ vÊre en undervurdert gevinst av Ä introdusere denne formen for ekspert-testing i designmiljÞet ditt.
Avslutning
Mange av vÄrs, inkludert meg sjÞl i aller hÞyeste grad, bruker altfor mye tid pÄ Ä surre rundt i vÄre egne hoder. Hvor vi prÞver Ä tenke vÄrs ut av en problemstilling. Tid som hadde vÊrt bedre brukt pÄ Ä spÞrre noen andre, og observere deres tanker, fremfor Ä prÞve og forstÄ dine egne.
I blant er det mye mer virkningsfullt Ä gjÞre. Ikke tenke. En ekspert-testing med en kollega, enten om det er innad i samme bedrift eller en bransjekollega, kan vÊre én mÄte Ä skape momentum pÄ, for Ä forbedre det du jobber pÄ. Eller sÄ kan du eventuelt prÞve Ä bruke kunstig intelligens som sparringspartner?
NÄr alt kommer til alt sÄ vil sluttbrukeren vÊre eksperten pÄ selve oppgaven de skal oppnÄ med verktÞyet ditt. For det er nettopp hun eller han vi lager tjenesten for, og tilrettelegger arbeidsflyten etter. Samtidig er det designere som tilrettelegger for hvordan det skal fÞles og oppleves. Og det vil vÊre lettere for to designere Ä si at navigasjonen pÄ den-og-den sida vil vÊre problematisk fordi det er ingen opplagt mÄte Ä bevege seg fra A til B pÄ.
For en sluttbruker, som ikke har design som sitt fagfelt, men som er ekspert pÄ noe helt annet, sÄ vil de nok ikke pÄpeke navigasjonen som problemet, men heller den overordna fÞlelsen. At det fÞles rotete, eller at de er usikre pÄ hva de skal gjÞre. Derfor kan det vÊre nyttig Ä innfÞre ekspert-tester som en del av prosessen din, for Ä vurdere brukeropplevelsen fortlÞpende.