Det Ă„ skrive kortfatta er noe jeg virkelig beundrer. Som du kanskje har lagt merke til har jeg lettere for Ă„ skrive langt enn kort. SĂ„ det er et sitat jeg trekker fram jevnt og trutt for Ă„ beskrive den fĂžlelsen:
If I had more time, I would have written a shorter letter
Opprinnelsen
FĂžrste gangen det sitatet blir nevnt er i 1657, fra den franske filosofen og matematikeren, Blaise Pascal, i noe som heter âLettres Provincialesâ. Der oversettes setningen fra fransk til Ă„ bli:
âI have made this longer than usual because I have not had time to make it shorter.â
NÄ er jo ikke jeg fremmed fra Ä ta et dypdykk i hvor ord og i sitater kommer fra, sÄ du kan tro jeg storkoste meg da jeg researcha opprinnelsen til det sitatet! For det viser seg at det er mange som krediteres til Ä ha sagt nettopp de ordene. Ingen ringere enn Mark Twain i 1871, Henry David Thoreau (som skreiv Walden), Benjamin Franklin, og John Locke, for Ä nevne noen.
Eksempler pÄ tidligere bruk
Personlig likte jeg veldig godt det Thoreau sa, da han skreiv et brev til en venn:
Not that the story need be long, but it will take a long while to make it short.
Mark Twain derimot krydra det med mer formell swag, i enda et brev til en venn, som virker som det mest vanlige formatet pÄ den tida:
Youâll have to excuse my lengthinessâthe reason I dread writing letters is because I am so apt to get to slinging wisdom & forget to let up. Thus much precious time is lost.
âSlinging wisdomâ du liksom! HĂ„! Det er en karslig ting Ă„ si.
Uansett. Om du vil dykke enda dypere, og lese flere eksempler og hvordan sitatet utvikler seg over tida, sÄ anbefaler jeg Ä lese videre hos Knowyourmeme og Quote Investigator.
Hvordan det er relevant for daglig skriving
Skriveprosessen har riktignok flere faser, som krever ganske ulike sinnstilstander. I blant mÄ du tenke veldig Äpent, og utforske, og andre ganger mÄ du vÊre mer kritisk, og heller komme til poenget. Det oppsummerer ogsÄ hvordan man i stor grad jobber med design, gjennom det som kalles Double Diamond-prosessen.
De ulike fasene i skriveprosessen kan jeg utdype mer om en annen gang, men i dag vil jeg heller fokusere pÄ hvordan det Ä skrive kortfatta er spesielt relevant for Zettelkasten-metoden, og Ä vedlikeholde et notatsystem.
Notater som miniatyriske byggeklosser
Da jeg introduserte Zettelkasten-metoden tidligere, i en introduksjon til Zettelkasten, nevnte jeg ogsĂ„ konseptet om âAtomic notesâ, som Sönke Ahrens snakker om i boka How to Take Smart Notes.
De ulike fasene i skriveprosessen kan jeg utdype mer om en annen gang, men i dag vil jeg heller fokusere pÄ hvordan det Ä skrive kortfatta er spesielt relevant for Zettelkasten-metoden, og Ä vedlikeholde et notatsystem.
I motsetning til de lange artiklene mine sĂ„ burde nemlig notatene vĂ„res vĂŠre sĂ„ kortfatta som mulig. Derav âatomicâ, for Ă„ symbolisere at det skal brytes ned til de minste byggeklossene som du kan bryte det ned til.
Niklas Luhmann begrensa lengden gjennom stÞrrelsen pÄ papiret han brukte. Som forÞvrig var A6, eller 10.5 x 14.8 cm, for de av dere som lurte. Og nÄ er jo ikke det en begrensing du nÞdvendigvis har pÄ dataen. Men!
Dersom du ser at et notat begynner Ä bli for langt, eller du beveger deg ut i et nytt tema, sÄ vil det vÊre en indikator pÄ at det burde deles opp i flere notater. Og flere notater betyr flere linker, som igjen leder til flere muligheter for at de kan linkes sammen med andre notater.
SÄnn sett blir du oppfordra til Ä komme til poenget, og ikke gÄ rundt grÞten. Dessuten, all skriving, min egen inkludert, har som regel godt av Ä kortes ned.
PÄ den mÄten er selve lengden pÄ notatet, og hvordan det er formatert, en stor del av hvor lett det er for deg Ä finne tilbake det samme innholdet, nÄr du vil ta det i bruk seinere.
MÄlet her er ikke bare Ä lage sÄ mange notater som mulig, men heller Ä Þke verdien til det din eksisterende kunnskap. At du kobler det du akkurat har lÊrt til det du kunne fra fÞr av.
Avsluttende ord
Det er vanskelig Ă„ skrive kortfatta, men dersom du ser de samme notatene i ny og ne, over lengre tid, vil det vĂŠre enklere Ă„ hakke lĂžs pĂ„ innholdet, litt etter litt for hver gang. Bare fordi du ser det med âferske Ăžyneâ, som jeg holdt pĂ„ Ă„ si. Ja. Du skjĂžnner vel hva jeg mener. Og derfor er det sĂ„ viktig med Ă„ knytte tankene sine sammen med hverandre, gjennom linking your thinking.