Skriv fĂžrst, utdyp seinere
TK-trikset er noe jeg bruker rett som det er for Ä holde skriveflyten gÄende, og ikke drifte ut pÄ ville veier med Ä researche noe som egentlig ikke er sÄ viktig.
Det som er ekstra kult er at Medium faktisk har bygd inn det som en egen funksjon, for Ä gjÞre det synlig hvor du mÄ fylle inn mer info seinere.
Det er flere Är siden jeg fÞrst snubla over det, i en artikkel fra journalisten, Anders Hofseth. Som han beskriver det sÄ unngÄr han Ä distrahere seg selv med research ved Ä skrive TK
midt i en setning:
Hver gang du kommer til noe som mÄ researches, faktasjekkes etc, ikke stopp. Bare skriv
TK
(som er en sjelden bokstavkombinasjon, ihvertfall i engelsk), deretter kan man, nÄr man er i mÄl med hovedteksten sÞke gjennom dokumentet etterTK
og ferdigstille detaljene.
Jeg leste det fÞrst pÄ bloggen til NRKbeta, men ser nÄ at Hofseth igjen henta det fra Cory Doctorow, som forklarer det pÄ en fin mÄte:
Researching isnât writing and vice-versa. When you come to a factual matter that you could google in a matter of seconds, donât. Donât give in and look up the length of the Brooklyn Bridge, the population of Rhode Island, or the distance to the Sun. That way lies distraction â an endless click-trance that will turn your 20 minutes of composing into a half-dayâs idyll through the web.
Instead, do what journalists do: type âTKâ where your fact should go, as in âThe Brooklyn bridge, all TK feet of it, sailed into the air like a kite.â âTKâ appears in very few English words (the one I get tripped up on is âAtkinsâ) so a quick search through your document for âTKâ will tell you whether you have any fact-checking to do afterwards. And your editor and copyeditor will recognize it if you miss it and bring it to your attention.
Bonus
Thomas Knutstad tipsa meg ogsĂ„ om at det betyr âto comeâ, men at det skrives TK i stedet for TC for Ă„ âunderstreke at det er en redaksjonell merknadâ. Faktisk sĂ„ finnes det flere sĂ„nne forkortelser som brukes med feilskriving for Ă„ skille det fra teksten ellers, som âHed (head, headline) og Graf (graph, paragraph)â for Ă„ vise til at det kommer noe mer her seinere.