Heisann! I dag stÄr det innsiktsbibliotek pÄ menyen. Og det er nok et begrep som er fremmed for flere av dere, sÄ jeg skal straks komme tilbake til hva det er.
FĂžrst vil jeg bare avslĂžre hva som er rosinen i pĂžlsa her forĂ„sirresĂ„nn â for du kan faktisk laste ned din egen kopi av et demo-innsiktsbibliotek jeg har lagd.
Det er nemlig et eksperiment for Ä lÊre om hvordan det kan fungere nÄr du jobber sammen med andre, og skal dele innsikten dere i mellom. Derfor har jeg og en Variant-kollega publisert det pÄ Github, Äpent for alle som vil prÞve. Hvem veit, kanskje det ikke fungerer i det hele tatt? Men det veit vi ikke fÞr vi prÞver.
Hva er et innsiktsbibliotek
Et innsiktsbibliotek handler om Ă„ samle det du veit, det du lĂŠrer, og det som kan vĂŠre relevant, for produktet/tjenesten du lager.
Den siste biten der er viktig, for hvis det ikke er relevant for det dere skal lage sĂ„ skaper det heller forvirring enn Ă„ vĂŠre til hjelp. Biblioteket blir sĂ„nn sett din âsingle source of truthâ nĂ„r det kommer til innsiktsarbeid.
Det kan vÊre noe du lÊrte i et intervju (med f. eks noen som bruker lÞsningen du jobber med), en brukertest, en samtale med en ekspert av noe slag, statistikk, eller relevante konklusjoner fra bÄde mÞter, men ogsÄ diskusjoner med kollegaer.
Det meste kan lagres i et innsiktsbibliotek, men det burde ha en relevanse for arbeidet som skal gjĂžres framover. At det kan vĂŠre relevant Ă„ trekke fram det samme arbeidet seinere for Ă„ jobbe videre med noe annet. For det er ikke bare snakk om Ă„ lagre konklusjonene, men ogsĂ„ ârĂ„materialetâ. Om du jobber med kollektiv transport f. eks sĂ„ er det mye innsikt som vil vĂŠre vel sĂ„ nyttig 2-3 Ă„r fram i tid. Som de overordnede reisevanene til ulike brukergrupper. Eller hvordan det er for blinde folk Ă„ navigere gjennom appen din med VoiceOver pĂ„ en trafikkert gate, eller hvordan de planlegger reisene sine i forkant.
Spesielt i intervjuer og brukertester lĂŠrer vi ofte ting og tang som er kjempespennende, men som ikke er relevant for de spĂžrsmĂ„lene vi trengte svar pĂ„ i den perioden. Det blir heller âsekundĂŠrinformasjonâ, som ofte er det fĂžrste som fjernes i en oppsummerende rapport, hvis du ser behovet for Ă„ korte ned mengden (for Ă„ senke terskelen for Ă„ lese gjennom hele). Den sekundĂŠrinformasjonen kan derimot vĂŠre kjempenyttig noen mĂ„neder seinere. Du veit det bare ikke ennĂ„.
Tilbake til demo-biblioteket
Om du lager din egen kopi av demo-innsiktsbiblioteket vil du se noe sÄnt som bildet under:
=======
Om du kikker nĂŠrmere pĂ„ navnene pĂ„ notatene pĂ„ venstre side vil du se at jeg har fokusert pĂ„ rammene rundt innsiktsbiblioteket for Ăžyeblikket. AltsĂ„ hva som mĂ„ vĂŠre pĂ„ plass for at det skal kunne brukes for nĂžyaktig detta formĂ„let. I tillegg til grunnleggende opplĂŠring av Ă„ bruke Obsidian for nybegynnere. Hittil har det da gĂ„tt pĂ„ bekostning av Ă„ lage fiktiv innsikt, eller âdemo-dataâ, som f. eks âSaksbehandlere har et stort behov for Ă„ sortere etter status pĂ„ oppgavene sineâ
Det her er altsÄ kun en start, selv om jeg skjÞnner at det kan vÊre forvirrende. For i et mer reelt tilfelle burde jeg heller lÞfta fram ting som:
- Eksempler pÄ hva vi har lÊrt, som spesifikke funn som jeg nevnte over
- En oversikt over ulike rapporter
- Hvilke innsiktsarbeid som jobbes med for Ăžyeblikket
- En landingsside som introduserer hvordan innsiktsbiblioteket kan brukes, og hvem som er ansvarlig for Ă„ âdrifte detâ
I lÞpet av tida som kommer skal jeg prÞve Ä lage mer fiktiv innsikt, og strukturere det annerledes, sÄnn at det vil vÊre mer realistisk for en faktisk arbeidssituasjon.
Kunstig intelligens i sitt rette element
Det Ä lage fiktive samtaler, tester, funn og rapporter er forÞvrig en ypperlig situasjon Ä bruke kunstig intelligens i. For da slipper jeg jo Ä finne pÄ en samtale mellom to personer. Jeg har lagd ett eksempel hittil, hvor jeg illustrerte hvordan Atomic UX Research-modellen fungerer. Da lagde jeg et AI-generert intervju mellom en UX-designer og en saksbehandler. Det gjÞr det jo superenkelt for meg Ä plukke ut fakta fra samtalen, definere innsikt basert pÄ hva vi lÊrte, og skrive noen hypotetiske forslag/anbefalinger til hva man kunne gjort videre.
Her kan du se instruksene jeg gav til Raycast AI (mitt valg av kunstig intelligens-chat):
Du er en UX-designer som holder pÄ Ä lage et saksbehandlersystem. Det du skal skrive er samtalen som utspiller seg mellom deg som intervjuer, og en saksbehandler som skal bruke systemet du lager. Formuler det som et intervju, i en muntlig situasjon, men teksten skal ikke vÊre lengre enn 750 tegn. Ikke si at du er en ux-designer, bare hopp rett til saken.
Hvilke kriterier er viktig for et innsiktsbibliotek?
GÄende framover sÄ er det noen ting jeg gjerne vil finne ut av. Nemlig hvilke kriterier som er viktig for et innsiktsbibliotek. Hva er det vi mÄ tilrettelegge for? Hva mÄ man kunne gjÞre, og skal det tilrettelegges for folk med ulike roller?
Som et utgangspunkt har jeg sparra med noen kollegaer om hvilke prinsipper vi burde ha i bakhodet for Ä fÄ dette eksperimentet til Ä funke.
Prinsippene for Ă„ lykkes
- Definere hva det skal vĂŠre, og hva det ikke skal vĂŠre
- GjÞre det sÄ enkelt som mulig
- Dette er kanskje den viktigste, og gjelder bÄde for de som skal bruke det, men ogsÄ med tanke pÄ hvordan det settes sammen. For Þyeblikket er det inkludert noen utvidelser/plugins som vi kanskje kan fÄ bruk for, men som potensielt Þker kompleksiteten, og gjÞr det vanskeligere Ä forstÄ. Da blir det viktig Ä vurdere hva som er viktigst.
- Kunne dele opp innhold etter temaer
- Muligheten for Ă„ lage âdashboardâ-visninger til interessenter som ikke nĂždvendigvis skal jobbe med innholdet, men som vil holde seg informert
- Ă kunne jobbe med det samme materiale, men i ulike visninger
- Sporbarhet
- Spesielt dersom du trekker en setning ut fra konteksten sin sÄ er det viktig Ä kunne spore det tilbake til kilden
Skille mellom innsikt og dokumentasjon
En ting jeg ikke blir helt klok pĂ„ er hvor grensa gĂ„r mellom innsikt som bĂžr lagres, og generell dokumentasjon. Formulert pĂ„ en annen mĂ„te â hva er det som ikke burde vĂŠre i et innsiktsbibliotek?
Det kan nok variere ut fra hvordan man velger Ä definere et innsiktsbibliotek, men som et utgangspunkt kan vi forholde vÄrs til det jeg sa tidligere:
Et innsiktsbibliotek handler om Ă„ samle det du veit, det du lĂŠrer, og det som kan vĂŠre relevant, for produktet/tjenesten du lager.
Skal du ta notater fra en brukertest der? Eller bare lagre konklusjonene dine? Skal det vĂŠre en âdecision logâ for Ă„ kunne vise en historikk over hvilke avgjĂžrelser som pĂ„virka prosessen av Ă„ lage noe? Eller ikke?
Er det relevant Ă„ ha mĂžtenotater der, siden det ofte kan fĂžre til avgjĂžrelser som er viktig Ă„ vite om til seinere?
Jeg har mange spÞrsmÄl, men vil gjerne definere svarene sammen.
Hvem det er relevant for
I utgangspunktet har jeg tenkt at det er relevant for designere som meg sjÞl, men jeg er dÞnn sikker pÄ at jeg tar feil her, sÄ gjerne nevn noen roller eller situasjoner hvor du ser relevansen for noe lignende.
Jeg veit at det kan vÊre relevant for bÄde utviklere og folk oppi ledelsen som har mer beslutningsmakt (stakeholders/interessenter av noe slag), som et grunnlag for Ä ta bedre avgjÞrelser, men jeg er usikker pÄ hvordan de ville brukt det.
Hvordan kan du delta
Det enkleste er bare Ä komme med dine innspill. Enten ved Ä svare direkte pÄ denne eposten, eller ved Ä diskutere det mer Äpent med meg og de ni andre som er med i Discord-gruppa mi.
Om du vil utforske i stÞrre grad sÄ kan du se innsiktsbiblioteket pÄ Github. Ja, til og med du.
Der kan du lage din egen kopi av innholdet, innstillingene, og oppsettet, som jeg har gjort klart. PÄ den mÄten kan du ogsÄ vÊre med Ä forme det framover, ved Ä bidra med Ä gjÞre endringer, endre pÄ innhold. Hjelpe med Ä lage fiktiv innsikt, og generelt lage rammene for hva som trengs for Ä lage en god demo av et innsiktsbibliotek.
BÄde for at det skal vÊre lettere Ä kunne introdusere en lavterskels-lÞsning ute hos kundene vi jobber med, men ogsÄ for Ä lÊre mer om hvordan vi kan organisere innsikten vi jobber med.
Hvordan laster du ned din egen kopi?
For Ă„ senke terskelen har jeg lagd et par steg-for-steg-filmer til deg.
Hvordan du kommer i gang
Hvordan du deler endringene med andre
Bonus
Om du laster ned din egen kopi sĂ„ husk Ă„ skriv deg opp i gjesteboka! đ