Notater

  • Figma sine variabler lar deg lage avansert prototyping mye enklere. Det finnes fire ulike typer
    • Color
    • Number
    • String
    • Boolean
  • Hvordan lage en variabel.
    • Trykk på `Local variables
      • Create variable
        • Velg hvilken type (Color, Number, String, Boolean)
          • Fyll ut navn + verdi
  • Variabler organiseres innenfor collections
    • En collection kan deles inn i flere grupper
      • Modes
  • Tre ulike typer nivåer
    • Primitive
      • Også kjent som core
    • Semantics
      • Navngis etter hva variabelen skal brukes til, slik at navnet gir informasjon om formål, betydning, hva og hvor de skal brukes. Disse kan man bruke i arbeidet, som kan ha navn som:
        • text/primary
        • spacing/light
        • background/secondary
    • Components
  • Hvem lager du systemet for?
    • Hvor komplekst skal det være?
  • “Expressions” i prototyper lar deg manipulere verdien med en rekke operasjoner. Det finnes to typer
    • Set variable
      • Brukes til å endre verdier på tall, strenger og booleans
    • Conditionals
      • Lar deg lage reglerfor det som skal skje. Conditionals skrives med if/else-logikk
  • Disse to kan brukes i samme handling og rekkefølgen er viktig. Handlingene vises når prototypen spilles av.