Hva innebĂŠrer det Ă„ “Don’t make me think”?

“Don’t make me think” er Steve Krug sin fĂžrste lov, eller prinsipp, om brukervennlighet. Hva det innebĂŠrer riktignok er at ting skal vĂŠre selv-forklarende. Åpenbart. LettforstĂ„elig og intuitivt.

Det vil si at man burde kunne forstÄ hva som er greia uten Ä mÄtte bruke en kalori pÄ Ä sette seg inn i det.

Det vil si at noen som ikke har peiling pĂ„ det omrĂ„det skal kunne se pĂ„ lĂžsningen og tenke, “Å ja, det er en sĂ„nn ting, her skal jeg gjĂžre det.” Om det er en nettbutikk f. Eks sĂ„ skal det vĂŠre forstĂ„elig for denne utenforstĂ„ende brukeren at,

  • “Dette her er produktkategoriene
  • “Dette her er varene som er pĂ„ tilbud”
  • “Her har vi de ulike produktene innenfor kategorien som er valgt”. I stedet for at man stiller seg selv spĂžrsmĂ„l som,
  • “Oookei, hvor starter vi her?”
  • “Er det navigasjonen? Eller er det den der?”
  • “Hmm, hvorfor kalte de den tingen det?”
  • “Kan jeg klikke pĂ„ den der?”
  • “De to linkene ser like ut, som om de utgjĂžr samme tingen, men gjĂžr de egentlig det?”
  • “Hvorfor ligger den der?”

Jobben til en UX designer, eller brukbarhetsdesigner, er altsÄ Ä kvitte seg med alle spÞrsmÄlene. Om det sÄ er navn og begreper som ikke er lett Ä forstÄ, eksempelet han bruker er om du ser pÄ en nettside som utlyser jobbstillinger, ogsÄ stÄr det 1) Jobs, 2) Employment Opportunities, 3) Job-o-Rama.

Hvordan sprÄket pÄvirker opplevelsen

SprÄkforvirringer er ikke bare knytta til uforstÄelige fagbegreper, men kan ogsÄ vÊre markedsavdelinga, eller meg sjÞl, som prÞver Ä vÊre litt i overkant kreative med navngivninga av en knapp f. Eks.

Om noe er forstĂ„elig eller ikke vil som regel falle et sted pĂ„ skalaen fra “Fullt forstĂ„elig for hvem som helst”, og “Aner ikke hva du snakker om”.

Grunnen til Ä unngÄ det her er sÄklart for Ä skape en jevnt over god brukeropplevelse. Samtidig handler det ogsÄ om at smÄ utfordringer som det der veier etterhvert tyngre og tyngre, etterhvert som de blir flere og flere.

”..It adds to our cognitive workload, distracting our attention from the task at hand. The distractions may be slight, but they add up, especially if it’s something we do all the time, like deciding what to click on.”

Gevinsten av Ä lage hver side eller skjermbilde selvforklarende er av samme grunn som Ä ha god belysning i en butikk, det fÄr alt annet til Ä virke mye bedre.